Laatste stuk van deze geweldige reis! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Familie Pagie - WaarBenJij.nu Laatste stuk van deze geweldige reis! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Familie Pagie - WaarBenJij.nu

Laatste stuk van deze geweldige reis!

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Familie Pagie

24 Maart 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Salamat siang (goedemiddag),

Toch weer even wat tegeltjes wijsheid:

…“De verbazingwekkendste plek waar je ooit in je leven zult zijn, is waar je op dit ogenblik bent”…

Ja, ja, dit zal ons voorlopig laatste verslag zijn. Het is nu 24 maart in de ochtend en we zijn onze laatste uren van onze reis aan het genieten van heerlijke zon, zwemmen en een mocktailtje hier en daar.

Op 4 maart zijn we begin van de avond, lokale tijd aangekomen in Kuala Lumpur en hadden nu eens voor de verandering een hotel anex appartement geboekt voor 2 nachten. Even bijkomen en wennen aan ietwat hogere temperatuur en luchtvochtigheid en…….helaas ook smog. Tja, het is niet anders. In Maleisië geven ze vooral de schuld aan Indonesië, want daar wordt grond verkocht tegen een zeer lage prijs dat de chinezen en zelf ook Maleisiërs zelf eerst platbranden om vervolgens te verbouwen t.b.v. palmolie. Het was voor ons even een shock om vanuit hele schone Nieuw Zeelandse lucht nu Kuala Lumpur lucht te ademen.

Ach, die ochtend lekker ontbijten en op ons gemak richting de eerste shoppingmall, want we hadden gewoon even lekker zin in shoppen en dat hebben we gedaan. Na 2 dagen heerlijk shoppen zijn we richting Langkawi gevlogen, een heerlijk eilandje. Omdat we een beetje op de centjes nu moeten letten, zeker na 3 maanden reizen, had Ing een hotel gevonden, Hotel Bayview. 4 nachten. Gelukkig hadden we daar een auto erbij gehuurd zodat we zelf een beetje konden touren. We merkten al snel in het hotel dat we de enige blanke waren…..we zaten zeg maar tussen de chinezen, midden oosten en hier en daar wat Maleisiers. Dat is toch wel grappig als je aan het ontbijt zit en je merkt dan even weer dat je echt ver weg bent! Langkawi is een prima eiland om een beetje te chillen en we hebben bij een paar beach resorts lekker van het strand kunnen genieten.

Nu is het weer tijd voor wat actie, lopen en andere sightseeing. Eenmaal teruggekomen in Kuala Lumpur hebben we 1 nachtje geslapen in een golfhotel in Nilay. Nog zelfs even kunnen afslaan met de kids en daarna zijn we richting Cameron Highlands gereden. Dit is ongeveer 4 ½ uur rijden en met name het laatste uurtje is echt de moeite waard.

Tja, je zal wel denken. Hebben ze een ongelijk gehad en gaan ze met een auto door Maleisië rijden. De infrastructuur is echt heel goed in Maleisië overigens alleen Maleisië staat op nummer 1 wat betreft aantal verkeersongevallen, mede door het rijgedrag van sommige automobilisten, vrachtwagenchauffeurs als motorrijders. Omdat we echt meer contact met het land wilde hebben en we zelfstandig ons eigen route en plan wilde trekken hebben we er toch voor gekozen dit met auto te doen en ik kan het echt aanraden! Uiteraard wel de kids in een stoeltje……dat nemen ze niet zo nauw namelijk hier. Nou wij wel dus, veiligheid gaat voor alles.

Enfin, Cameron Highlands. Doordat het op ongeveer 1600 meter hoogte ligt is het een aangename temperatuur (21-24 graden) en dat merk je direct. Het is een hele mooie omgeving en dat is een leuke ervaring weer te beleven. Na al heel veel mooie sightseeing te hebben gezien in Australië en met name nieuw zeeland wordt je een beetje….verwend zeg maar. Dus we waren blij dat we hier weer een mooie sightseeing hebben gezien. Een avond, hebben we gezellig met Aukje en Ton gegeten. Ton had voor ons een steamboot menu geregeld. Dat is Chinees fonduen. Na wat onduidelijkheid miscommunicatie hoe we e.e.a. moesten klaarmaken en eten kon het feest beginnen. Nou toen werden de schalen met vis, groente en kip gebracht……volgens mij konden we er wel voor een hele week van eten. Was een gezellig avond.

Omdat we per dag genieten en niet langer dan 3 dagen vooruit kijken hebben we de volgende dag bedacht dat we het leuk vonden om vanuit Cameron highlands richting Taman Negara te rijden. Het enige dat ons even tegenviel is dat we eerst helemaal terug moesten richting Kuala Lumpur om vervolgens weer 4 uur meer landinwaarts te rijden. Oeps uiteindelijk viel het best mee en hebben we met tussenstops er 6 ½ uur over gereden. Dit was zeg maar een Leiden – Parijs tripje, ach dat waren we wel gewend inmiddels . En de benzinekosten zijn natuurlijk aangenaam laag met 45 Eurocent per liter.

Taman negara, is een het oudste oerwoud dat op de wereld bestaat. We hebben in een lodge geslapen tussen de aapjes en ander wilde dieren. Leuk om de canapy walk te doen (brug hoog in de bomen). Die dag was het wel heel heet en we merkten alle vier dat we na de loop helemaal uitgeteld waren….hoe kan dat nou, na 3 maanden vakantie en dan moe zijn!? Moe van het reizen misschien? Nee hoor, de luchtvochtigheid was hier zo hoog en daardoor ben je zeker na inspanning en de warmte loom en uitgeteld. Die avond ging het voor het eerst sinds 3 maanden weer regenen, regenen en nog eens regenen.

Vervolgens hebben we 2 nachten geboekt in Kuala Lumpur, omdat we nog wat wilde shoppen en zo ben ik de stad in gereden, altijd leuk! Het ging prima hoor. Omdat we toch nog een aantal dagen wilde zwemmen en chillen, want we waren zo moe van al dat reizen  hebben we een echte bijna all inclusive ***** beach resort geboekt in Port Dickson. Voor families met kids een aanrader. Lekker zwemmen van de zon genieten en lekker eten.

Je merkt de laatste week, dat het einde nadert van een mooie en boeiende reis. Enerzijds een gevoel van helaas maar anderzijds weer heel veel zin naar huis te gaan. Het thuisgevoel heeft voor ons een hele andere dimensie gekregen. Echt waar, als je samen aan het reizen bent, heb je met elkaar, waar je ook bent een thuis gevoel. Even de realiteit onder ogen zien, er moet weer brood op de plank dus we nemen ons thuisgevoel mee naar ons huis en zorgen ervoor dat we het thuisgevoel blijven houden.

De laatste dagen hebben we heel gezellig met Cynthia doorgebracht. Eerst een avond in Kuala Lumpur waar we bij TGY Fridays hebben gegeten en de laatste 2 dagen bij crewhotel met heerlijk zwembad (weer een zwembad).

Nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties en berichtjes. Wij wensen jullie veel geluk en voorspoed allemaal enuh ik hoef jullie te niet vertellen dat je moet gaan reizen denk ik. Echt doen!, doen en nog eens doen.

Groetjes uit Maleisië, van een blije familie Pagie.